Σάββατο 20 Φεβρουαρίου 2010

«Η αλήθεια είναι επαναστατική» Αντόνιο Γκράμσι

Η αλήθεια παραμένει προοδευτική, δραστική και ανατρεπτική. Η αλήθεια είναι αυτή που προκαλεί το status quo και τις ψευδαισθήσεις της κοινωνικής ακινησίας (κάποιοι θα την έλεγαν και «ειρήνη»). Η αναζήτηση της αλήθειας και η τελική έκφραση της είναι πράξεις κατακριτέες, επικίνδυνες, τρομοκρατικές για την υπάρχουσα κατάσταση, για την σταθερότητα του παρόντος κόσμου, την ασφάλεια της στημένης καθημερινότητας μας. Η αλήθεια δεν περιορίζεται στη έκφραση, αλλά πάνω από όλα είναι μια οργανωμένη και πολυεπήπεδη επαναστατική πράξη η οποία έχει σκοπό να κινήσει ένα βήμα μπροστά το αργόσχολο μυαλό μας, τον σκουριασμένο κόσμο μας, να εξιτάρει τα τελματωμένα αισθήματα μας. Αυτός ο κόσμος βολεύει τους επιφανειακούς, την ωμή αναισθησία, την σιωπή που εναλλάσσεται με την μηχανική καταφατικότητα. Αυτός ο κόσμος προστατεύεται από το πέπλο των παραισθήσεων και των αυταπατών που μας γεννά το δήθεν δικαίωμα να βλέπουμε βιτρίνες μέσα από την κλειδαρότρυπα. Η αλήθεια τους όμως, είναι η καταπίεση, η εκμετάλλευση και η ασφυξία που νιώθουμε μέσα στα στενά και συντηρητικά όρια που μας επιβάλλει η «αγυρτεία»(1) τους. Η αλήθεια του ψέματος τους θα ανατραπεί μόνο από την αλήθεια των ονείρων μας…

1.Ο Καρλ Μαρξ στη Λευκωσία : Η Αριστερά, το Κυπριακό και η κριτική της διεθνούς πολιτικής / Βασίλης Κ. Φούσκας, Alex O. Tackie • μετάφραση Τίνα Πλυτά. - 1η έκδ. - Αθήνα : Θεμέλιο, 2010.

11 σχόλια:

  1. πολύ ωραίο και ενδιαφέρον μπλογκ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εξαιρετικο,ευχαριστω που μου εδωσες την ευκαιρια να σε γνωρισω/
    @@@@
    Κ.Κ,ο,τι ηθελα να σου στειλω το μπλοκ με μειλ,με προλαβες!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Hθελα να ρωτησω εαν επιτρεπεις την αναυπωση....με αναφορα παντοτε στην πηγη.......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Γεια σου Σεμπαστιαν

    Μπορω να διαβασω αυτη την αναρτηση, και το κανω ηδη, με δυο τροπους. Μ'αυτον του ατομου(και οχι του ανθρωπου, εχει σημασια) που μαχεται με τον εαυτο του και την κοινωνια του για να απαλλαχτει απ' τις γνωσιαρχικες ειδωλολατριες και τις εμμονες περι ευρεσης μιας αληθειας, η οποια ουτε στο χερι μας ουτε και στο ποδι μας ειναι να τη βρουμε, παρα να τη εκφραζουμε ο καθενας με το δικο του τροπο και τα δικα του μεσα , στο βωμο της αιωνιας καυλας(συγγνωμη :P) για ανατροπη και επαναστατισμο. Απ' την αλλη μπορω να δω μεσα σ' αυτο το κειμενο τον επαναστατημενο ανθρωπο που ομως καταντα περισσοτερο χριστιανος κι απ' την ανεστια δυτικη κουλτουρα, μιας και με το προσχημα της αληθειας προσπαθει να κατακτησει το αυτονοητο. Η αληθεια ,ως λεξη ανθρωπινως σχηματιζομενη ,εχει σημασια για τον ανθρωπο αλλα ,κατ εμε, οχι στις ανωτερες πνευματικες εκδηλωσεις του ειδους αλλα στις κατωτερες ,ταπεινες απαιτησεις του για το δικαιο, το οποιο φυσικα δεν το ζηταει απ' τον ιδιο και τους ομοιους του αλλα απ' τους ανωτερους του οντας δεσμιος, και μαλιστα με αλυσιδες, του συνδρομου του δικαστου,γνωστο και ως ''ορκιζομαι να πω την αληθεια και μονο την αληθεια''.

    Καλημερες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Χαίρεται Λαμπρινή!

    Ενδιαφέρον σχόλιο αν και οφείλω να ομολογήσω ότι διαφωνώ με την μεταμοντέρνα προσέγγιση που δίνεις στην έννοια της αληθείας αλλά και την βιτσιόζα(αφού γουστάρεις:))) περιεργασία της. Χρησιμοποιώντας τον Γκράμσι ως εφαλτήριο, στο μυαλό μου είχα περισσότερο την έννοια της ηγεμονίας και το πώς αυτή πλάθοντας την κουλτούρα, την καθημερινότητα και της συνήθειες επιβάλει μέσα από την επικοινωνία, την γνώση και την ενημέρωση μια πλάστη αλήθεια που δεν αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα. Το ότι πολλοί από εμάς προσπερνούμε την εκμετάλλευση που βιώνουμε σε διαφόρους χώρους με ελαφρά τη καρδιά δεν σημαίνει ότι η εκμετάλλευση δεν υπάρχει. Αντιπαρέχοντας και πάλι την μεταμοντέρνα προσέγγιση (συγγνώμη που κόλλησα σε αυτό) του όλοι έχουν πολλές αλήθειες και πολλές ταυτότητες, αυτές πάντα παραμένουν στα όρια που δεν αμφισβητείτε το status quo που έχει καθοριστεί από την ηγεμονία(ίσως για αύτη να συζητήσουμε σε κάποια άλλη φάση). Στο επόμενο σημείο για το από ποιους ζητάμε την αλήθεια και πάλι θα διαφωνήσω. Δεν την ζητάμε από τους ανώτερους, δεν ζητάμε από τους καπιταλιστές να δεχτούν την δική μας εξήγηση της αλήθειας γιατί πολύ απλά η δική τους έρχεται σε άμεση σύγκρουση με την δική μας. Όμως και των δύο πλευρών η αλήθεια είναι η ίδια άλλωστε, μιλώντας για εκμετάλλευση. Για τους καπιταλίστες η εκμετάλλευση είναι το μέσο κερδοφορίας τους, για εμάς η εκμετάλλευση είναι το μέσο υποδούλωσης μας. Δεν ζητάμε από τους καπιταλίστες να δεχτούν την δική μας εξήγηση στην πραγματικότητα της εκμετάλλευσης, ζητάμε από τους «όμοιους» μας και αγωνιζόμαστε με αυτούς να πολεμήσουμε την ηγεμονία (και τα μέσα της) που θολώνει την καθαρή ματιά στην πραγματικότητα (στα πλαίσια της οποίας είναι και ο δυτικός πολιτισμός, οι θρησκείες, ο εθνικισμός, που επιβλήθηκαν μέσα από διάφορες συνθήκες, και που πολλοί τα εξήγησαν στα πλαίσια της επιβολής μιας ηγεμονικής κουλτούρας που θα καθοδηγήσει τις μάζες μακριά από το τι πραγματικά βιώνουν, δίνοντας στα βιώματα μας μια ερμηνεία διαφορετική από το τι πραγματικά είναι).

    Σε ευχαριστώ πολύ για την τιμή και το ενδιαφέρον να σχολιάσεις αυτές τις σκέψεις:))).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. se KK kai taspa euxaristw poli gia ta sxolia. ta aisthimata einai amivaia!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @ taspa,

    fisika kanena provlima i anatyposi! euxaristws!!!

    allwste skopos einai na ta3idepsoume!:)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή